Zainteresowanie klienta produktem lub usługą to bardzo trudna sztuka i wymagająca bardzo profesjonalnego podejścia do tworzenia materiałów promocyjnych, czy szeroko pojętych komunikatów reklamowych. Model AIDA to jeden z najciekawszych i bardzo skutecznych schematów przeznaczonych dla marketingowców, dziennikarzy, właścicieli sklepów internetowych i wszystkich zainteresowanych tworzeniem ciekawych oraz zapewniających wzrost konwersji publikacji marketingowych. Co to jest model AIDA i w jaki sposób właściwie się do niego odnosić?
W jaki sposób podejść do podstaw projektowania dobrego przekazu promocyjnego?
AIDA bazuje przede wszystkim na czterech czynnikach, a mianowicie przyciąganiu uwagi, na pobudzaniu zainteresowania i pożądania i ostatecznie na przekierowaniu do podjęcia akcji. To stosunkowo prosty model, ale wymaga dużego doświadczenia we właściwym prowadzeniu i jednocześnie stałego monitorowania wyników. Aktualnie łatwo przyciągnąć uwagę, ale znacznie trudniej utrzymać zainteresowanie na dłużej. W erze internetu spada koncentracja uwagi. Już nawet najmłodsi konsumenci nie są w stanie obejrzeć materiału dłuższego niż 5 – 10 minut. Model marketingu AIDA uwzględnia język korzyści, zmiany psychologiczne zachodzące w konsumentach i posługuje się szczególnie dobrze emocjami, wzbudzaniem pożądania w stosunku do danego produktu. Niektóre teorie ekonomii zakładają, że konsument to racjonalna jednostka, ale model marketingowy AIDA udowadnia, że to fałsz, zwykła bzdura, a ludzie dokonują zakupów impulsywnie, na bazie emocjonalnej, często bez większego zastanowienia. Dotyczy to transakcji i małych i największych, nawet inwestycji w kryptowaluty, nieruchomości, dobra luksusowe.
O co walczy się w świecie reklamy?
W świecie nowoczesnej reklamy walczy się przede wszystkim o przyciągnięcie uwagi ze względu na ogromną konkurencyjność niektórych rynków, gdzie w ogóle ciężko o uzyskanie podstawowej rozpoznawalności. Na czym polega model AIDA w znaczeniu przyciągania uwagi? Dużo zależy od sprawności posługiwania się językiem korzyści i od samego formatu promocji. Inaczej buduje się uwagę wśród młodzieży, osób pracujących w biurze, czy właścicieli domów jednorodzinnych. Każda grupa docelowa posiada nieco inną charakterystykę, ale też emocjonalne części wspólne do zbadania, rozpoznania i wdrożenia w komunikacje reklamowym. Ciekawe perspektywy w zwracaniu uwagi niesie odpowiednia kolorystyka, większy układ reklamy, techniki marketingu wirusowego, chociażby pierwsza kampania Heyah z wielką czerwoną łapą, bez dodatkowych komunikatów.
W jaki sposób podejść do wzbudzenia zainteresowania do produktu lub usługi?
Zainteresowanie w kreacjach promocyjnych uzależnia się od częstotliwości publikacji i od nawiązania rzeczywistej dyskusji z konsumentami. W mediach społecznościowych można dyskutować z ekspertami w czasie rzeczywistym, dopytywać o produkt, pozyskiwać dodatkowe informacje, a nawet lepiej podejść do uzasadniania zakupu. A zatem zainteresowanie w modelu marketingu AIDA rozszerza się na stałą komunikację z grupą docelową i nie tylko na pojedynczy komunikat promocyjny. Klienta trzeba pobudzić emocjonalnie, przekazać wartość, coś pozytywnego.
Jak naturalnie przejść z zainteresowania do pożądania w modelu AIDA?
Zainteresowanie powinno przechodzić naturalnie w pożądanie. Model marketingu AIDA kieruje po pewnej ścieżce do podjęcia konkretnej akcji i dobry marketingowiec już przed tworzeniem materiału musi wiedzieć, co chce osiągnąć. Czy ma to być zapis do newslettera, a może pozostawienie numeru telefonu, albo przejście bezpośrednio do koszyka? Wzbudzenie pożądania to trudna sztuka, bo wiąże się w dużym stopniu z uwodzeniem, opanowaniem języka korzyści. Czy klient faktycznie lepiej poczuje się po zakupie i nie będzie miał kaca moralnego? Trzeba zrobić wszystko, żeby konsument po transakcji nie odczuł żadnych negatywnych emocji, stąd wielkie znaczenie wiarygodnej obsługi klienta, pozytywnego opiniowania, innych praktyk wzmacniających kwestie PR.
Im wyraźniejszy i ukierunkowany celowo komunikat reklamowy, tym lepiej dla konwersji
Model marketingowy AIDA skupia się wyraźnie na przekazaniu jasnego komunikatu. Po odbiorze należy konsumenta skierować do konkretnej akcji, do koszyka, panelu z produktem lub usługą, do newslettera. Działanie umożliwia porównywanie konwersji i to długoterminowo. To niezbędny czynnik do zbierania kompleksowych danych statystycznych. Co to jest model AIDA? To jedna z najbardziej skutecznych form budowania każdego przekazu i to tak naprawdę nie tylko marketingowego, ale nawet czysto informacyjnego, dziennikarskiego. Jakie zachęty do działania daje się najczęściej? Przede wszystkim krótkie na zasadzie kup teraz (Allegro), kliknij, zarejestruj się, albo zamów teraz. Konsument nie może też z drugiej strony czuć się zmanipulowany.
Model AIDA rozszerza się też o satysfakcję klienta i co to znaczy w praktyce?
W nowoczesnym wydaniu model AIDA posiada jeszcze literę S na końcu, czyli satysfakcję. Większość sprzedaży łączy się już z długoterminową obsługą klienta, z utrzymaniem dogodnych warunków gwarancyjnych. Niektórzy eksperci wprowadzają wydłużone gwarancje zwrotu bez żadnych dodatkowych formalności, bo wiedza, że wygoda współpracy to dla klienta jedna z najważniejszych spraw. Satysfakcja odbija się na budowaniu pozytywnego wizerunku. Firmy poszukują dobrych opinii i premiują klientów lojalnych, czy to rabatami, czy dodatkowymi materiałami wysyłanymi na maila umożliwiającymi w niektórych przypadkach znaczące poszerzenie wiedzy w niektórych specjalistycznych dziedzinach.
Dlaczego model marketingowy AIDA działa?
- odwołuje się do emocji,
- ogranicza lub eliminuje poczucie winy związane z wydawaniem pieniędzy,
- odnosi się do realnych potrzeb grupy docelowej,
- stawia na budowanie długoterminowej satysfakcji,
- to celowy, wyraźny komunikat reklamowy.
Dlaczego dobra reklama to przewaga w rzeczywistości e – commerce?
Przy dużej konkurencji w danej branży lepiej zadbać o skuteczną kreację komunikacji marketingowego, ponieważ przyciągnięcie klienta na dłużej to ogromna sztuka, ale i poważny zasób biznesowy.