W skrócie ujmując, marketing szeptany to wszelkiego rodzaju opinie, dobre oceny i polecenia, przekazywane sobie wzajemnie przez klientów i osobom z ich otoczenia. Jego największą zaletą jest to, że jest darmowy, chociaż zdarzają się firmy, które same wysyłają klientom do testowania produkty. W marketingu szeptanym liczy się najbardziej osobiste doświadczenie danej osoby. Jaka jest skuteczność tej formy marketingu?
Skuteczność marketingu szeptanego
Z prowadzonych badań wynika, że marketing szeptany przynosi ogromne zyski. Co ciekawe, generuje aż pięć razy więcej sprzedaży od innych, tradycyjnych form promocji. Większość osób w dużym stopniu ufa osobom najbliższym. Mamy więc skłonność do kupowania rzeczy pod wpływem polecenia osób znajomych. Marketing szeptany przykładów ma wiele, o czym za chwilę. Warto jednak wiedzieć, że klienci zachęceni tą metodą są bardziej wierni i zdecydowani od klientów, zachęconych tradycyjną formą reklamy. Najczęściej takie osoby zostają później stałymi klientami.
Skuteczność marketingu szeptanego wynika z efektu kuli śnieżnej. Jedna osoba przekazuje swoją opinię czterem, a każda z nich, kolejnym czterem i tak dochodzimy do tysięcy informacji o marce.
Marketing szeptany przykłady – na czym polega taka reklama?
Zwykle ta forma reklamy dzielona jest na dwa rodzaje. Pierwszy z nich, to marketing organiczny, który wynika ze spontanicznego działania klientów. Osoba zadowolona z usługi z własnej woli wystawia pozytywne opinie i komentarze w Internecie lub dzieli się osobiście swoimi spostrzeżeniami i wrażeniami.
Przykładem takiego organicznego marketingu, może być rozmowa z koleżanką z pracy o nowej kawiarni, w której serwowane są zdrowe wypieki i można posłuchać przyjemnej muzyki. Będą to też recenzje produktów, czy opinie w Google.
Firmy chętnie wykorzystują marketing szeptany do promocji produktów, zatrudniając na przykład influencerów jako ambasadorów marki lub organizując konkursy dla aktywnych użytkowników, którzy pozostawią najciekawszy komentarz.